ورود به پنل کاربری
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ ( OLD SITE )
مدیریت حراست

اخبار2

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۴/۶/۲۴ | 

  در دانشگاه تبریز نرم افزار کنترل رایانه های تحت شبکه طراحی شد

 

تبریز- خبرنگارکیهان:

نرم افزار کاربردی ارتباط برای کنترل رایانه های تحت شبکه، در دانشگاه تبریز طراحی شد.
مجری این طرح و عضو هیئت علمی دانشکده ریاضی دانشگاه تبریز در این باره گفت: هدف از این طراحی، تولید نرم افزار جدید رایانه ای با امکانات ویژه برای کنترل، مدیریت و حفظ امنیت رایانه های تحت شبکه است.
دکتر «لیلی- محمدخان لی» کنترل رایانه کاربر از طریق رایانه کارگزار، نظارت بر رایانه ها و کاربران شامل عکس برداری، فیلم برداری و نظارت داده ای را از امکانات موجود نرم افزار ارتباط تولید شده در دانشگاه تبریز عنوان کرد و گفت: منظم کارکردن کاربران و سرعت بخشیدن به آنان، نظارت بر رایانه، ثبت خرابی و یافتن نرم افزارهایی که در آنها نصب شده، تهیه گزارش از کاربران، کامپیوترها و مقابله با مشکلات احتمالی، از دیگر امکانات این نرم افزار می باشد.
اولین فارغ التحصیل زن رشته مهندسی کامپیوتر- معماری در کشور همچنین افزود: طرح پژوهشی فوق در 9 ماه و با 25 میلیون ریال اعتبار در دانشکده ریاضی دانشگاه تبریز و با حمایت معاونت پژوهشی این دانشگاه، به اجرا درآمده است.
چگونگی تجاوز فیس بوک به حریم شخصی افراد
خبرنامه دانشجویان ایران نوشت؛ وب‌سایت‌های متعددی برای ایجاد ارتیاط گیری و گپ‌وگفت در فضای رسانه شکل گرفته که علاقه مندان و مخاطبان بسیاری را به خود اختصاص داده است. 
در این مورد می توان از وب سایت هایی چون فیس بوک، کلوپ، تویتر و ... نام برد که هر کدام فعالیت چشم گیری را از بطن حضور در فضای سایبر در جذب مخاطبین به خود اختصاص داده اند.
در بین وب سایت هایی که در این حوزه مشغول به کارند، وب سایت فیس بوک مخاطب خوبی را در خود جذب کرده به گونه ای که توانسته با بیش از 400 میلیون نفر عضو بعد از گوگل، یاهو و یوتیوپ در مکان چهارم جهان از حیث بیننده قرار بگیرد.
اما معضل بسیار مهم و اساسی که شاید هم در پس پرده ی اهداف گردانندگان و راه اندازان سایت فیس بوک نهفته باشد، نقض مکرر حریم شخصی اعضا توسط اعضای دیگر و خصوصا توسط خود مسئولین سایت است.
دسترسی راحت به اطلاعات شخصی وارد شده در این وب سایت و نیز تصاویر شخصی در صفحاتی که شما عضو آن هستید از طریق سرچ در گوگل به گونه ای که نیاز این هم نیست شما در این وب سایت عضو باشید.
نمایش همه جزیات فعالیتتون در سایت برای همه دوستان و نیز دیده شدن تصاویری و فیلم هایی که شما قابلیت دیده شدن آن را حذف کرده‌اید اما دوستان شما آن را قابل رؤیت کرده اند و از همه مهمتر اینکه دادن پسورد ایمیل به سایت فیس بوک به بهانه دوست یابی در حالی که پسورد ایمیل کاملا یک مورد شخصی و خصوصی است.
جالب اینکه این سایت در یکی از تغییراتی که در مورد مشترکین خود ارائه کرده و موجبات ناراحتی مخاطبین را فراهم نموده، حذف بندی است که به موجب ان بند کاربران قادر بودند که در هر زمان که بخواهند اطلاعاتی که در صفحه مخصوص به خود قرار داده بودند را پاک کنند که این امر هرگونه سوء استفاده فیس بوک از اطلاعات کاربران را ناممکن میکرد، اما با حذف این بند دیگر امکان حذف مطلب نخواهد بود.
حتی این وب سایت با در اختیار قرار دادن اطلاعات شخصی به افراد غیر از سایت و بدون اجازه اعضای آن اعتراضات زیادی را در این باره از طرف اعضا به دنبال داشته است.

لزوم عدم استفاده از   VPN های غیر مجاز
به دنبال شیوع گسترده فروش VPNهای غیرمجاز در کشور، احتمال برخورد شدید از سوی دستگاه‌های ذیربط با فروشندگان بدون مجوز VPN و همچنین استفاده‌کنندگان از این تکنیک وجود خواهد داشت.
به گزارش تابناک، فروش بدون ترس و واهمه VPN ـ Virtual Private network ـ از تبلیغ میدانی و تراکتی گرفته تا اینترنتی (در فضای ایمیل و سایت‌ها و چت‌روم‌ها) و حتی پیامکی به شدت رواج یافته و این فروشندگان که عمدتا کلاهبردار نیز بوده، اقدام به کاسبی هنگفت از فروش VPNها می‌کنند.
VPNها که عمدتاً به منظور برقراری ارتباط‌های امن و خصوصی برای برخی سازمان‌ها، بانک‌ها و دیگر نهادهای از این دست استفاده می‌شود، در کشور ما برای هک و دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران و گُذر از سد فیلترینگ، دسترسی به سایت‌های مبتذل و مستهجن، مدیریت و هدایت وبلاگ‌ها و سایت‌های غیراخلاقی و همچنین ناامن کردن فضای سایبر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
از سوی دیگر، نه تنها از VPN برای اعمال خلاف قانون استفاده می‌شود، بلکه خود کاربران نیز از مضرات و تهدیدهای استفاده از VPN در امان نبوده و در معرض خطرند، چراکه کاربر نمی‌داند، اغلب سرورهایی که اشتراک VPN را در اختیار کاربران می‌‌گذارند، نه تنها همه اطلاعات رد و بدل شده را بررسی و کنترل می‌کنند، بلکه به همین وسیله، با پورت‌های باز رایانه کاربر، به اطلاعات درون رایانه وی دسترسی پیدا کرده و امکان کپی‌برداری و یا دیدن اطلاعات درونی رایانه کاربر برای سرورهای خارجی و کسانی که صفحه کنترلی این تکنیک را در اختیار دارند، میسر می‌سازد و این در حالی است که اگر کاربر برای نمونه، در شبکه محل کارش، این نوع ارتباط را برقرار کند، سرور می‌تواند از طریق رایانه کاربر به اطلاعات شبکه داخلی آن اداره نیز دسترسی پیدا کرده و با نرم‌افزارهای پیشرفته آن هم بدون آگاهی کاربر، اطلاعات موجود در رایانه یا شبکه داخلی وی را برای خود کپی کند.
از سوی دیگر، فروشندگان غیرقانونی و همچنین کاربران VPNها با مسأله دیگری به عنوان پیگرد قضایی نیز روبه‌رو هستند؛ به این‌گونه که مسئولیت هرگونه بهره‌برداری غیرمجاز، اعم از هک و یا اعمال مجرمانه دیگر، با فروشنده VPN، خریدار و استفاده‌کننده از آن است.
حال با این اوصاف، نهادهای ذیربط، قوه‌ قضائیه و به ویژه دادسرای ویژه ‌جرایم‌ رایانه‌ای، باید با فروشندگان غیرمجاز VPN ـ که امنیت فضای سایبر را به مخاطره می‌اندازند ـ برخورد کنند.
 
بررسی فعالیت ها و پیشرفت های حوزه حراست IT دانشگاه خوارزمی
 مسئول حراست  IT دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنامه خوارزمی اهداف و پیشرفت های این حوزه را تشریح نمود.
خبرنامه تربیت معلم:مهندس گودآسیایی مدیریت حراست IT دانشگاه تربیت معلم در گفتگو با خبرنامه خوارزمی اهداف و پیشرفت های این حوزه را تشریح نمود. متن کامل مصاحبه :

به گزارش خبرنگار ما؛ مهندس گودآسیایی در رابطه اهداف و وظایف مدیریت  حراست IT گفت؟
سال نو را تبریک عرض میکنیم و امیدواریم در سال نو بتوانیم با همت مضاعف و کار مضاعف در حیطه وظایفمان مثمر
ثمر باشیم.
حراست ITیک بخش نوپایی در سازمان ها مختلف است که از سال 86 توسط معاون اول رییس جمهور به سازمان های مختلف ابلاغ شد. ضرورت وجود این بخش بر می گردد به رشد بسیار زیاد حوزه فناوری اطلاعات در دنیا و به تبع آن در کشور اسلامی خودمان.وهدف این بخش حفظ و حراست از سرمایه های حوزه دیجیتال و به حد اقل رساندن تهدیدات می باشد.
وی درباره وظایف مدیریت حراستIT گفت:
مهمترین وظایف حوزه حراست IT در بخش نظارتی ،تعیین صلاحیت شرکت ها چه در حوزه سخت افزار و چه در حوزه نرم افزار می باشد که با سازمان ها ی مختلف دانشگاه قراردار می بندند و یا اینکه شبکه ها و نرم افزار های خاصی را برای بخش های مختلف دانشگاه طراحی می کند.همانطور که می دانید اگر این مسائل از لحاظ امنیت برسی نشود می تواند مخاطرات زیادی همراه داشته باشد.
تعیین صلاحیت کاربران و مسئولین شبکه های کامپیوتری و طبقه بندی حفاظتی دسترسی به اطلاعات دیجیتال دانشگاه نیز از دیگر وظایف مدیریت حراست IT می باشد.
موارد نظارتی دیگر مربوط به مانیتورینگ شبکه ، حمله به سایت های موجود در دانشگاه ،نظارت بر ترافیک شبکه نیز از وظایف این مدیریت می باشد.
پروتال حراست دانشگاه نیز در زیر مجموعه همین مدیریت طراحی،اجرا و به روز رسانی می شود.
سوال:یکی از مشکلاتی که ورودی ها ی جدید دانشگاه موقع ثبت نام با آن مواجه می شدند عدم صدور کارت دانشجویی بود که گاها" حتی تا سه چهار ماه هم طول می کشید اما گفته می شود که در این دو سال اخیر این مشکلات با همت مدیریت  حراست IT حل شده است لطفا در این زمینه توضیح بیشتری بفرمایید؟
قبلا صدور کارjت دانشجویی در حوزه آموزش دانشگاه صورت می گرفت و برای این منظور دانشجو موظف بود چندین برگه اطلاعات شخصی خود همراه با فایل عکس اسکن شده خود را به قسمت مربوطه در آموزش تحویل دهد و آموزش دانشگاه بعد ازجمع آوری همه این اطلاعات را به یکی از شرکت های بیرون دانشگاه برای صدور کارت منتقل می نمود.این روند بعضا" تا سه چهار ماه طول می کشید .
 در طول این مدت برای تغذیه دانشجو هم کارت مقوایی صادر می شد.که این بیشتر باعث تحمیل هزینه اضافی به دانشجو می شد.البته مشکلات زیادی هم برای ورود و خروج دانشجویان پیش می آمد.
اما نزدیک به دوسال است که صدور کار ت دانشجویی که دارای سه ویژگی شناسایی ،تغذیه و ثبت ورود و خروج است در حوزه مدیریت IT به روز انجام می گردد.و در حال حاضر ما با ارتباطی که با سازمان سنجش داریم اطلاعات دانشجو را قبل از ثبت نام دریافت می کنیم و در روز ثبت نام همه کارت های دانشجویان را جهت تحویل به این عزیزان در اختیار آموزش قرار می گیرد.
این مسئله هم باعث کاهش اتلاف زمان و هزینه دانشجویان شده و هم امنیت اطلاعات دانشجویان را بالا برده است.
البته در مواردی که کارت دانشجو شکسته یا مفقود شود در کمتر از یک روز کارت مجدد صادر می شود.
مهندس گودآسیایی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره امنیت وسایل الکترونیکی برخی از اساتیدی که برای فرصت های مطالعاتی یا شرکت در همایش های علمی به خارج از کشور مسافرت می کنند،گفت:
ما در این زمینه آموزش های لازم را برگزار می کنیم،که این آموزش ها در دو سطح است.یک سطح آن برای همکاران خودمان در حراست و سطح دوم نیز ویژه اساتید و کاربران دانشگاه است.تا بتوانند از تهدیدات امنیتی در این باره اطلاع کافی داشته باشند.
مهندس گود آسیایی در باره طرح های در دست اجرای این مدیریت گفت:
در حال حاضر طرح های ما،تجهیز ساختمانهای جدید به سیستم های ضد حریق و ضد سرقت می باشد.
مدیریت حراست IT دانشگاه خوارزمی در پایان تصریح کرد:جهت بهبود و ارتقاء فعالیت های این مدیریت نیاز به همکاری همه معاونت های دانشگاه داریم که البته در حوزه معاونت های دانشجویی و آموزشی همکاری ها خوب بوده است و امیدواریم معاونت های محترم پژوهشی و پشتیبانی نیز در جهت تعامل بیشتر همکاری های لازم را داشته باشند.
 
راه اندازی شبکه رادیویی بیسیم در تهران
به گفته مدیر محترم حراست با پیگیری های صورت گرفته  مجوزفرکانس رادیویی جهت استقاده بیسیم برای دانشگاه در تهران اخذ و از ابتدای سال جاری راه اندازی ومورد بهره برداری قرار گرفت.بدین ترتیب حراست دانشگاه در هر دو واحد خود در تهران وپردیس کرج  امکان استفاده از بیسیم را فراهم آورده است.واین مهم با توجه به پراکندگی ساختمان های دانشگاه ولزوم برقراری ارتباط بین ماموران  حفاظت فیزیکی از ضروریت های حراست بشمار میرود.
 

 در حفظ ونگهداری مدارک شناسایی خود کوشا باشید.

 گروه حوادث روزنامه ایران  1388/11/3ـ "مرد شیاد که با مدارک یک استاد دانشگاه در تهران میلیون‌ها تومان کلاهبرداری کرده تحت تعقیب پلیس است.
به گزارش خبرنگار ما، 11 شهریور امسال استاد دانشگاهی با مراجعه به شعبه هفتم بازپرسی دادسرای ناحیه 18 تهران راز کلاهبرداری‌های مرد شیاد را فاش کرد. این مرد به مأموران گفت: پنج ماه قبل مدارک شناسایی‌ام را گم کرده و بلافاصله موضوع را به پلیس و دادسرا اطلاع دادم اما حالا با گذشت حدود پنج ماه از ماجرا متوجه شدم فردی با سوءاستفاده از مدارکم، دسته چک گرفته و کلاهبرداری کرده است.پس از این شکایت، کارآگاهان پایگاه پنجم پلیس آگاهی به تحقیق در این باره پرداخته و دریافتند متهم با ثبت شرکت جعلی «سفالان پوشان آسیا» و دریافت دسته چک به نام استاد دانشگاه، کلاهبرداری‌های گسترده‌ای انجام داده است.سرهنگ «علی‌اکبر اسدی» - رئیس پایگاه پنجم پلیس آگاهی تهران – در این باره گفت: تصویری از چهره مجرم فراری که روی شناسنامه استاد دانشگاه چسبانده شده است در جریان تجسس‌های پلیس کشف شده که ردیابی‌ برای دستگیری او ادامه دارد.بازپرس پرونده نیز با درخواست چاپ عکس بدون پوشش متهم در روزنامه از مردم خواست چنانچه از هویت یا مخفیگاه مرد تبهکار اطلاع دارند موضوع را به پایگاه پنجم پلیس آگاهی با شماره تلفن 51055138 اطلاع دهند."

مدیریت حراست ضمن تاکید بر حفظ ونگهداری از مدارک شناسایی ،توصیه می نماید تا در صورت مفقود شدن مدارک خود مراتب را سریعا به مراجع ذیصلاح گزارش نمایید.

 زندگی نامه ی شهید علم الهدی

شهید علم الهدی پیشگام دانشجویان پیرو خط امام بود که در هویزه حماسه آفریدند و تا آخرین نفس در مقابل دشمن متجاوز ایستادند و خون پاک خویش را نثار کردند

 سید محمد حسین، فرزند آیت الله حاج سید مرتضی، در هشتم مهر 1337، در اهواز چشم به جهان گشود. از آن جا که فرزند یک خانواده ی مذهبی و روحانی بود، از همان کودکی علاقه ی وافری به علوم دینی، به ویژه تلاوت قرآن مجید داشت، تا جایی که با گذشت زمانی کوتاه این توانایی را به دست آورد که به تدریس قرآن کریم بپردازد. شور انقلابی و مذهبی وی سبب شد تا از 14 سالگی پا به عرصه ی فعالیت های سیاسی بگذارد

فعالیت های شهید در زمینه ی توسعه ی امور فرهنگی، مذهبی و سیاسی تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت. تشکیل گروه موحدین با عده ای از دوستان، شروع مبارزه ی مسلحانه علیه رژیم طاغوت، تکثیر و پخش اعلامیه های امام قدس سره، ایجاد هماهنگی و وحدت بین حوزه و دانشگاه و شرکت در ترور مستشار امریکایی (پل گریم)، بالاترین مقام شرکت نفت در اهواز که سبب ایجاد وحشت بیشتر در دل رژیم و حامیان آن و در نتیجه تداوم اعتصاب در شرکت نفت اهواز شد، از جمله فعالیت های شهید علم الهدی در دوران قبل از پیروزی بود
بعد از پیروزی نیز علم الهدی منشأ فعالیت های مختلفی بود که تأسیس بسیج، مجاهدت در جهاد سازندگی تأسیس سپاه هویزه و شرکت در تسخیر لانه ی جاسوسی امریکا همراه با سایر دانشجویان پیرو خط امام از جمله این مجاهدت ها می باشد. شهید که دانشجوی سال دوم دانشگاه مشهد در رشته ی تاریخ بود، با شروع جنگ تحمیلی همراه با گروهی از دانشجویان و نیروهای بسیجی، به سوی جبهه های دفاع حق علیه باطل شتافت و در حالی که در حلقه محاصره دشمن در هویزه به اتفاق هم رزمان خود گرفتار شده بود، تا آخرین قطره ی خون به دفاع از ایران اسلامی پرداخت و در شانزدهم دی ماه  پنجاه ونه ؛به دیدار پروردگارش نایل آمد

 اهدای گل به مناسبت روز دانشجو

مدیریت حراست دانشگاه ضمن تبریک روز دانشجو واعلام این خبر افزود: به مناسبت روز دانشجو امروز شانزدهم آذر،همکاران انتظامات این مدیریت  با اهدا شاخه های گل در مبادی ورودی دانشگاه در تهران وپردیس کرج از دانشجویان گرامی استقبال کردند.

 یافته ها ، دانسته ها و گفته ها ،رموز اصلی مدیریت

 می گویند در فرهنگ مدیریت ، هیچ چیز تباه کننده تر از عدم صبر و عصبانیت نیست . ناشکیبایی ، توان اخذ اطلاعات و شناخت دیگران را از انسان می گیرد و عصبانیت همان مقدار ناچیز قدرت تحلیل را هم ازبین برده و فضای روابط انسانی را تیره گون و غیر انسانی می کند .
داستانی وجود دارد که بر اساس آن روزی سلطانی تصمیم می گیرد پسرش را ، که در آینده جانشین وی خواهد شد ، برای آموزش نزد پیر کوهستان بفرستد . پیر کوهستان در همان اولین برخورد آموزش خود را آغاز می کند ، اولین گفته او به پسر چنین است : برو به جنگل و کوشش کن تمامی صداهای ممکن را که قابل شنیدن است بشنوی .
پسر به جنگل رفته ، پس از ساعاتی برمی گردد و به استادش می گوید : استاد تمامی صداها را شنیدم . استاد : چه شنیدی ؟ شاگرد : صدای جوی آب را ، صدای کالسکه ای که از جاده ی کناری عبور می کرد و چند پرنده که بر شاخسارهای اطراف آواز می خواندند . صدای خروس دهکده را .
استاد : همه ی صداها را نشنیدی ، برو بازهم گوش فرا ده !
شاگردمی رود وپس از یک شبانه روز با شوق کسی که انگار تمامی صدا ها را شنیده است باز می گردد .
استاد : چه شنیدی ؟ شاگرد : استاد صداهای بسیار ، صدای جیرجیرک ها ، صدای افتادن برگهای پاییزی بر روی سطح جنگل ، صدای موش کور که درحال نقب زمین بود ،حتی صدای ازدحام مردم دهکده ی اطراف ، صدای خروش باد از لا به لای برگ ها را ، فکرنمی کنم که دیگر صدایی مانده باشد .
استاد : هنوز بسیاری از صداها مانده ، بازگرد !
شاگرد این بار به جنگل می رود و بعد از یک ماه و اندی بازمی گردد .
این بار چهره متفکر ، آرام ، متین اما درونی پرشور پیدا کرده ، چشمانش از حدوث معرفتی درونی برق می زند و قلبش برای باز گفتن تجربه ای جدید به طپش افتاده .
استاد : چه شنیده ای ؟ شاگرد : استاد چه صداها که نشنیدم . فکر می کنم هنوز هم بسیاری صداهاست که نشنیده ام . من صدای حرکت شیره ی گیاه را در درون شاخه ها و تنه ی درختان شنیدم . صدای نمو برگ را و صدای خورشید را در اولین لحظه طلوع ، صدای تمنای حیات را آن گاه که می خواهد به خورشید سلام کند . خداوندا ، گوش من چه بی رحمانه از شنیدن این همه صدای لذت بخش محروم شده بود .
استاد لبخندی زد و به او گفت : اولین درس مدیریت جامعه همین است «شنیدن صداها ، کوشش برای درک آنها و سرانجام تجربه ای عملی برای ظهور واکنشی خلاق».
آیا مدیران ، فرهنگ شنیدن صداها را صاحب شده اند یا در طوفان سیاه ناصبوری ، خود را از شنیدن این همه صدای آگاهی بخش محروم می کنند تا سرانجام عفریت عصبانیت بربایدشان ؟!
امام علی (ع) می فرمایند : رایزنی کنید تا اندیشه درست متولدشود . (میزان الحکمه /2490)
رمزاصلی مدیریت سه چیز بیش نیست : شنیدن صداها ، اندیشه ی مثبت نسبت به آنها وسرانجام واکنش مناسب برای شنیدن صداهای بیش تر.آن فرهنگی که  بتواند انسان هایی این چنین تربیت کند به راز توسعه نیز دست یافته است . آن کسی که ناتوان از شنیدن است ، ناتوان  از نو شدن نیز هست و آن کسی که ناتوان از نو شدن است ، هرروز بیشتر از دیروز ناچار است خود را با دانشی حقیرانه سرگرم کند . یافته ها ، دانسته ها و سپس گفته ها ، سه میدان اصلی فرهنگ توسعه اند . بدون یافته ها ، دانسته های نوین شکل نمی گیرند و بدون گفته ها که میدان عمل و تجربه ای جدید را می گشایند ، دانسته ها قابل نقد نمی شوند .
 
 فراخوان دریافت کارت پرسنلی هوشمند
دایره صدور کارت مدیریت حراست ازکلیه همکاران محترم اعم از اعضا, هیئت علمی واداری دعوت می نماید تا جهت دریافت کارت پرسنلی هوشمند خود به دایره صدور کارت مراجعه فرمایند

 

امنیت ، طلایه دارتوسعه
لزوم امنیت برای توسعه و تعالی جامعه امری است ثابت شده و همگان اذعان دارند اصل امنیت برای دست یابی به اهداف مورد نظر اجتناب ناپذیر است .
ناامنی پدیده ای است که باعث به هدر رفتن سرمایه های اقتصادی و انسانی می شود . در شرایط ناامنی نه تنها روند جذب سرمایه های خارجی افول می کند بلکه سرمایه های داخلی نیز به خارج سرازیر می شود .
از دیگر پیامدهای ناامنی ظهور استبداد داخلی از یک سو و امکان دخالتهای خارجی از دیگر سو می باشد که شرایط ناپایدار سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی را موجب می شود .
ناامنی درکل سبب رکود و خمودی ، ناامیدی و یأس ، عدم مشارکت مردمی ، بی تفاوتی و انزوا گزینی ، بی انگیزگی ، بی اعتمادی در سطوح عمودی و افقی جامعه می شود .
مطالعه شاخص های «امنیت» بصورت عینی نشان دهنده بحران امنیت در سطوح مطلوب در جامعه بطور عام و در دانشگاهها بطور خاص می باشد . در این مقوله از مظاهر امنیت و ثبات در دانشگاهها می توان موارد همچون وجود آرامش و عدم دل نگرانی ، وجود تنوع افکار و امکان تضارب آراء ، پذیرش مشروعیت نظام ، روند آموزش ؛ پژوهش و فناوری در کمال آرامش ، برگزاری مراسم مختلف همچون همایش ها ، سخنرانی ها ، مناظره ها ، جلسات پرسش و پاسخ و ... پاسخگو بودن مسئولین ذیربط ، تعامل و رفتار مسالمت آمیز از سوی دانشجویان و دیگر اقشار دانشگاهی و پرشور بودن فعالیت های تشکل های اسلامی ـ کانون ها ، شوراها ، انجمن ها در راستای تعظیم و تکریم به شعائر اسلامی و مقررات اشاره نمود .
از عوامل ایجاد امنیت در این سطح خاص می توان به رشد آگاهی دانشجویان و میزان بالای شعور سیاسی و فرهنگی آنان ، امکان مشارکت آنان در همه سطوح ، وجود تشکلهای خود جوش با احساس مسئولیت بالا ، نقش اساتید و مدیران متعهد و متخصص و بخصوص به نقش حراست های پویا اشاره نمود .
حراست دانشگاهها ، همگام با رشد توسعه جامعه و احساس مسئولیت بالا بصورت همدلانه سعی در ایجاد فضای امن و آرام در راستای پیشرفت های علمی بوده و اصولاً دانشگاه نیز در لوای امنیت و آرامش است که بر سیاست های راهبردی نظام ، یعنی پویایی نهضت علمی پاخواهد فشرد ، چیزی که امروز نمود غرور آمیز و سرافرازانه آن دست یافتن به چرخه سوخت هسته ای ، نانوتکنولوژی ، شبیه سازی ، دهها و صدها نمونه دیگر که ثمره پایداری و بذل جان و خون جوانان این مرزوبوم بخصوص دانشجویان عزیز در سایه هدایت و حمایت های امام عظیم الشأن و مقام معظم رهبری ، خود را نشان داده و می دهد .
براین باوریم که حراست با این هدف اساسی که امنیت و آرامش ضرورت رشد و توسعه علمی دانشگاه و در نهایت جامعه می باشد . باید فعال بوده و برطرف نمودن هرگونه موانع موجود برسرراه دانشگاه را وظیفه خود دانسته و نه به عنوان یک شغل بلکه بعنوان تعهد و مسئولیت بداند .
همچنین حراست دانشگاهها در راستای ایجاد بستری مناسب جهت نشاط علمی ، سیاسی و فرهنگی و تأمین آرامش خاطر برای دانشگاهیان در همه زمینه ها ، تلقی دانشجو بعنوان مهمترین و با ارزش ترین سرمایه ملت و حفاظت از این سرمایه ها بعنوان یک آرمان والای انسانی ، رفع موانع احتمالی و هموار نمودن اهداف تعریف شده برای دانشگاهها در چارچوب قوانین و مقررات موجود از هیچ تلاشی فروگذار نبوده وسعی دارد با ایجاد رابطه متقابل (نه یک سویه نه جدا) از نظرات اساتید محترم ، کارمندان گرامی و دانشجویان عزیز بهره ببرد .

مدیریت حراست



کد امنیتی را در کادر بنویسید    
دفعات مشاهده: 420 بار   |   دفعات چاپ: 29 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر