حفاظت فیزیکی دانشگاه یکی از بخش های حراست دانشگاه می باشد که وظیفه حفظ و حراست از اموال ، اماکن ، تاسیسات دانشگاه و ایجاد نظم را بر عهده دارد.این وظیفه به عهده پرسنل انتظامات و نگهبانی می باشد تا طبق برنامه ریزی و شرح وظایف موجود زیر نظر دفتر حراست دانشگاه انجام وظیفه نمایند.
در فرهنگ لغت و بستر واژه امنیت چنین تعریف شده است. احساس امنیت، رهایی از هراس و تردید، حفاظت، حراست. تعریف ارائه شده از امنیت را می توان برای دست اندرکاران مسائل حفاظت و امنیت به معنی کنترل دسترسی نیز تعریف کرد.
شرح وظایف:
۱-کنترل و نظارت بر ورود و خروج کالا :
خروج هرگونه کالا ، اموال و اشیاء مربوط به دانشگاه اعم از مصرفی و غیر مصرفی بمنظور جابجائی ، تعمیر ، استفاده در مکان دیگر و ... صرفاً با ارائه برگه خروج کالا که با امضاء مسئولان ذیربط و هماهنگی با مسئول اموال امکان پذیر خواهد بود.
۲-نظارت بر ورود و خروج وسایط نقلیه و کنترل آن :
تردد وسایط نقلیه دانشگاه با مجوز تردد
ورود کلیه وسایط نقلیه متفرقه به محوطه دانشگاه ممنوع است مگر با اخذ مجوز از مسئولین مربوطه و ارائه آن به انتظامات.
۳-نظارت بر تردد افراد و کنترل آن :
الف-ورود و خروج کارکنان و اعضای هیات علمی و اساتید مدعو و حق التدریس طبق مقررات و قوانین در محیط دانشگاه صورت می پذیرد.
ب-دانشجویان:دانشجویان گرامی با داشتن کارت دانشجویی می توانند در محیط دانشگاه رفت و آمد نمایند.
ج-پیمانکاران شرکتهای خصوصی: پس از معرفی معاونت حوزه ذیربط به انتظامات و نگهبانی
ج-افراد متفرقه:
ورود افراد متفرقه(کلیه افرادی که رابطه استخدامی با دانشگاه ندارند) به محیطهای مختلف دانشگاه صرفاً با رعایت موارد ذیل امکان پذیر است:
-احراز هویت شخص (اخذ کارت شناسائی معتبر مانند کارت ملی)
-تماس با واحدی که قرار است فرد به آنجا مراجعه نماید و اخذ تاییدیه تلفنی.
-صــدور برگه ملاقات توسط انتظامات و ارائه آن توسط مراجعه کننده که به امضای ملاقات شونده رسیده باشد پس از انجام ملاقات به انتظامات زمان خروج به انتظامات تحویل داده شود
۴-ایجاد نظم و جلوگیری از بروز ناهنجاری در محیط دانشگاه
۵-بازدید ،کنترل ، نظارت و حفاظت از اماکن حساس ، دانشکده ها و تاسیسات دانشگاه بطور شبانه روزی
۶-انجام امور مربوط به اطلاعات و تکریم ارباب رجوع
۷-ایجاد نظم در برگزاری همایشها و مراسمات و..
مدیریت حراست